Nasze filary
EDUKACJA czyli jak uczymy
Bez schematów, praktycznie, z uśmiechem i otwartą głową, pozytywną energią i pomysłami, blisko ucznia. Nasza dydaktyka opiera się na połączeniu w spójną całość różnych nurtów pedagogicznych oraz na interdyscyplinarnym podejściu do nauki. Łączymy pedagogiki nowego wychowania i podejścia oparte na neurodydaktyce: Korczak, Montessori, Freinet, porozumienie bez przemocy, plan daltoński, STEAM, connected learning. Inspirujemy się także fińskim modelem edukacji.
Stawiamy na kompetencje społeczne, praktyczne umięjętności oraz 4K (myślenie krytyczne, kreatywność, komunikację i kooperację). Stosujemy metody wspierające rozwój kluczowych kompetencji (praca projektowa, tutoring, narzędzia myślenia krytycznego, eduScrum, STEAM). Niezależnie od tematyki zależy nam, żeby dzieci rozumiały proces, potrzeby, oczekiwania i cele – swoje i innych w zespole.
Dbamy o emocje i relacje: w nasz program włączamy treningi uważności, warsztaty efektywnego uczenia się, indywidualne spotkania z tutorem. Oferujemy wsparcie zespołu psychologów i ekspertów (dla dzieci, rodziców i nauczycieli).
Otwieramy umysły na nietypowe problemy i różne obszary nauki, sztuki, edukacji, inżynierii, technologii, ekologii, psychologii, etyki czy filozofii – wspomagając tym samym rozwój umiejętności myślenia i poszerzając horyzonty.
Wychodzimy poza schematy: bez dzwonków, niekończących się prac domowych, tradycyjnych podręczników i ocen.
jak tworzymy RELACJE
Podstawą naszych działań są zawsze relacje. To one są fundamentem efektywnej edukacji, to relacje tworzą środowisko sprzyjające rozwojowi. Edukacja to relacja – to nasze motto i drogowskaz.
Współtworzymy społeczność, w której dzieci czują się bezpiecznie, opartą na otwartości, akceptacji i szacunku. Stawiamy na rozwój empatii, autorefleksji, budowanie poczucia własnej wartości i sprawczości oraz wykorzystanie swojego potencjału.
Dbamy o to, by sieć relacji łączyła całą szkolną społeczność: dzieci, nauczycieli, rodziców, współpracowników.
Naszym narzędziem do budowania indywidualnych relacji i wspierania uczniów w poszukiwaniu własnej drogi i celów, budowania samoświadomości jest tutoring szkolny.
Dajemy dzieciom przestrzeń do popełniania błędów i samodzielności. Porozumienie bez przemocy to nasz język komunikacji. Ćwiczymy uważność i koncentrację.
Zapewniamy wsparcie psychologiczne dla dzieci, rodziców i nauczycieli.
dlaczego PARTNERSTWA są ważne
Poprzez partnerstwa z ekspertami, pedagogami, organizacjami, środowiskiem akademickim oraz innymi szkołami budujemy mosty łączące MOST ze światem.
Uważamy, że edukacja, żeby spełnić swą rolę, powinna odzwierciedlać także to, co dzieje się wokoło nas. Edukacja nie jest wyizolowanym procesem, lecz raczej soczewką skupiającą w sobie rozmaite elementy rzeczywistości. W dzisiejszym świecie projekty i przedsięwzięcia realizuje się zespołowo, łącząc wiedzę i kompetencje różnych podmiotów, by osiągnąć cel. W taki sposób powstają nowe technologie, wynalazki, tak odkrywa się nowe fakty i dokonuje przełomowych obserwacji. Sposób działania MOSTu odzwierciedla tę właściwość współczesnego świata.
Jako edukacyjny hub, zapraszamy do współpracy nauczycieli, edukatorów, ekspertów, pasjonatów, rodziców, organizacje pozarządowe, instytucje, firmy oraz lokalną społeczność. Czerpiemy inspiracje od innych i sami dzielimy się wiedzą i doświadczeniem.
Zawieramy strategiczne partnerstwa także z firmami komercyjnymi, które wzbogacają nie tylko ofertę kampusu, ale pozwalają na dostarczanie wysokiej jakości usług czy produktów dla naszej społeczności.
Dziękujemy wszystkim, którzy wzbogacają naszą MOSTową społeczność swoją wiedzą, kompetencjami, a także inspiracjami!
jak integrujemy RUCH
Ruch to zdrowie, ale nie tylko. Ruch sprzyja edukacji i ma ogromne znaczenie dla rozwoju i dobrej kondycji mózgu. Ruch pozwala w procesie edukacji uruchamiać wiele zmysłów, co sprzyja integracji wiedzy. Ruch jest też świetnym naturalnym regulatorem emocji, napięć i stresu. W MOST promujemy nie tylko sport, ale także outdoor education i wszelakie aktywności ruchowe. Proponowane formy zajęć umożliwiają naukę w ruchu i poprzez ruch. Przecież liczyć można nie tylko w sali, ale i w lesie ćwicząc dodawanie z kamykami czy patykami. W ramach naszych zajęć sportowych, dzieci będą ćwiczyć grę w tenisa w pobliskim klubie tenisowym oraz pływać na basenie. Uwielbiamy wycieczki i wyprawy – przyrodnicze, kulturalne, zielone i białe. Wyznajemy zasadę, że każda pogoda jest dobra, jeśli ma się właściwe ubranie i pozytywne nastawienie. Przestrzeń MOSTu zaprojektowaliśmy tak, by sprzyjała ruchowi i zapraszała do aktywności. Nie zamierzamy więzić dzieci w ławkach, przeciwnie – chcemy dać im możliwość nauki zaspokajając równocześnie ich dziecięcą potrzebę ruchu. Wtedy wiercenie się i koncentracja podczas zajęć nie są już problemem. Będziemy też proponować wspólne aktywności ruchowe dla rodzin – bo nic nie działa tak skutecznie na dobre nawyki sportowe, jak najlepszy przykład rodziców.
jak pracujemy z TECHNOLOGIĄ
Chcemy, żeby technologia była narzędziem wspierającym edukację i poszerzającym jej możliwości. W MOST wykorzystujemy ją do rozwiązywania problemów, tworzenia projektów, ekspresji, obrazowania czy aktywizacji i wiemy jak ją wykorzystać w procesie edukacji.
Stawiamy na interdyscyplinarne podejście STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts, Maths) łączące nauki ścisłe, technologię, matematykę i sztukę oraz ich praktyczne zastosowania.
Pokazujemy jak mądrze korzystać z zasobów online, i sami ich używamy w naszej pracy dydaktycznej, komunikacji i współpracy między sobą, rodzicami i naszymi partnerami.
Technologia jest także dla nas jednym z wymiarów do budowania relacji. Dla młodych ludzi cyfrowy świat to oczywiste środowisko interakcji, komunikacji, pracy zespołowej. Chcemy być z nimi i towarzyszyć im w tym świecie tak, jak jesteśmy w świecie realnym.
Rozwijamy kompetencje cyfrowe poprzez projekty społeczne, inżynierię, sztukę, pracę zespołową.
Wspieramy uczniów i nauczycieli w dbaniu o ich cyfrowy dobrostan (digital wellbeing). Głośno mówimy o bezpieczeństwie w internecie, prywatności danych i innych zagrożeniach związanych z niewłaściwym wykorzystaniem technologii.
Współpracujemy i zawieramy partnerstwa z organizacjami z obszaru edukacji i technologii – chcemy towarzyszyć dynamicznym zmianom w tym zakresie i w nich uczestniczyć.
co daje PRZESTRZEŃ
Czas oderwać się od tradycyjnie zaprojektowanych sal, gdzie dzieci widzą swoje plecy i patrzą w tablicę. Przestrzeń edukacyjna powinna odpowiadać na różne potrzeby szkolnej społeczności: uczniów, nauczycieli, rodziców, partnerów i współpracowników. Powinna inspirować i wspierać.
Przestrzeń MOSTu zaprojektowaliśmy we współpracy z ekspertami z Finlandii, gdzie model „active learning” jest stosowany już od lat. Jest wielofunkcyjna, sprzyja integracji i interakcji, pracy projektowej i kreatywności, tworzy okazje do edukacyjnych inspiracji. Dzięki swojej elastyczności i zróżnicowaniu, pozwala na adaptacje do bieżących potrzeb edukacyjnych, indywidualnych i grupowych.
Stawiamy na wyposażenie z naturalnych materiałów i produkowane w sposób ekologiczny. Dokonując wyborów pamiętamy o zasadzie „less is more”. Troska o środowisko jest jednym z istotnych elementów naszej filozofii działania i edukacji.
Chcemy, by uczniowie czuli się współodpowiedzialnymi kreatorami naszej szkolnej społeczności, dlatego z założenia zostawiamy także przestrzeń, którą będą mogli współtworzyć i o niej decydować.
Przestrzeń edukacyjna to nie tylko fizyczne struktury, narzędzia i wyposażenie, ale także otoczenie wirtualne, społeczno-kulturowe oraz przestrzeń zielona – dla nas stanowi to nierozerwalną całość. Budowanie partnerstw to tak naprawdę także poszerzanie naszej przestrzeni edukacyjnej.